Etiketter

lördag 6 april 2024

Rawbike

Jag funderar på att skaffa en Rawbike. Jag har haft elcykel sedan 2010 och det är bland det bästa köp jag gjort! Inne i stan så tycker jag det är väldigt trevligt sätt att ta sig fram, man slipper vänta på bussar eller tunnelbanor samt kostnader för SL-kort. Man får motion dessutom och de är väldigt billiga i drift. Det finns dessutom en version med gashantag så man slipper trampa om man inte vill.

Exempel
Kostnaden för en full laddning varierar såklart beroende på elpriset. Räknat på en kWh kostnad på 60 öre så kostar en full laddning ca 50 öre. Det betyder att elkostnaden är 9 öre/mil om du tar dig 5 mil på en laddning. Batteriet är inte svårare att ladda än en mobiltelefon eller bärbar dator.

Att ladda batteriet från 0-100% förbrukar 0,8kWh. Per mil drar en RAWBIKE 0,15 kWh baserat på att du tar dig 5 mil dvs 9 öre/mil och 50 öre/full laddning 0-100%

Perfekt i stadsmiljö
Med en el-cykel går det nästan lika fort att ta sig fram vs kommunalt (även längre sträckor). Min första elcykel blev en ecoride och nu är jag inne på min andra elcykel. Det jag gillar med Rawbike är att de är robusta och går att cykla med i ruffigare terräng än bara gator. De är väldigt enkla att vika ihop, så man kan även ta med sig dem upp i en tråg hiss tex. Dagens elcyklar tål även kyla ganska bra så det är inte bara under vår, sommar och höst som man kan cykla.

Glöm bil och buss cykeln är blixtsnabb till jobbet

Några positiva saker

- Man får bra motion
- Elcykel är betydligt bättre för miljön än att köra bil
- Man sparar pengar i längden
- Man får tid över till annat när träningen görs under transporten
- Man slipper bilköer och parkeringsavgifter
- Man får mer flexibilitet och större frihet

Relaterade länkar

Test av Rawbike (ej senaste versionen men typ)
Köpa elcykel det här ska du tänka på

Hemsida: www.rawbike.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar