Etiketter

torsdag 21 december 2023

Vad håller Viaplay på med?


Ibland undrar jag hur det står fatt hos ledningen på Viaplay. Viaplay genomgår en ekonomisk kris och höjer priserna till 699 kr per månad!

Själv har jag haft Viaplay endast för att kunna se alla Formel 1 lopp med Svenska kommentatorer. Formel 1 är världens dyraste sport och det är skönt att kunna sitta hemma i soffan och se allt som händer både före och efter race med kommentatorer och filmteam på plats.

Jag tyckte redan att det var dyrt redan innan höjningen och jag undrar hur ledningen är funtade om de har någon form av verklighetsuppfattning. I dessa ekonomisk strama tider så sparar vanligt folk in på "onödiga" utgifter som nöjen. Formel 1 finns det massvis med poddar världen över där man får ut vartenda molekyl ur ett race och sen finns sammandrag från varje träning och race på Formel 1 egna officiella Youtube konto där man kan se det viktigaste.

Jag undrar varför man höjer priserna istället för att sänka dem och lättare behålla befintliga kunder och underlätta att fler strömmar till, än att färre har råd att betala högre summor?

Det här är digitala tjänster som är in jobbade sedan länge, det är inte fysiska produkter det handlar om som tex att frakta bananer från Brasilien till Sverige dagligen. Det här är några enkla klick med en mus i en dator (som kunden själv fyller i på hemsidan sen är det klart!).

Två kunder är bättre än en
Tänk om de kunde komma på tanken att sänka ner priserna till tex 450 kr i månaden. Det skulle innebära att två personer betalar 900 kr per månad istället för en betalar 699 kr! Risken känns rätt hög att de tar död på sig själva som de ser ut just nu. Det blir ingen merkostnad för att få en extra kund som betalar 450 kr varje månad. Ju bredare kundbas ger stabila inkomster och bättre rykte som sprider sig mellan kunderna och fler väljer att starta upp ett abonnemang än tvärtom! Och vem vet, nästa steg kanske blir att de höjer priserna till 799 kr per månad och tappar ännu fler kunder..

I mitt fall så hade jag Viaplay endast för att se Formel 1 och nu när det är säsongsuppehåll så är det inga lopp, men jag hade varit tvungen att betala 699 kr för att se ingenting! Det enda jag har kvar just nu är HBO Max som jag fortfarande bara betalar 49 kr i månaden för (det är inget som svider även om man inte tittar). HBO gjorde verkligen en smart grej med att ha låga priser, då har man alltid en stor kundbas med säkra inkomster hur de ekonomiska tiderna än ser ut!

Annonsörer är viktiga
Det är bättre att sänker priserna och behålla kunderna och ta en kortsiktig smäll, men på sikt blir det en vinst med större kundbas, fler stannar kvar och lättare för nya att strömma till. Och ur annonsörernas perspektiv så vill man nå ut till fler tittare, så även ur den aspekten är det viktigare med fler abonnenter än färre som kan betala mer. Det blir bara en negativ spiral om man går åt det hållet Viaplay valt! Dvs man tappar både tittare i första hand och annonsörer i andra hand.

Jag som kund ska inte drabbas för att företag schabblar med ekonomin och inte lär sig ta höjd inför framtida lågkonjunkturer och skuta över allt på kunden som får ta smällen. Jag har haft Viasat som det hette förr ända från 90-talet periodvis. Den här typen av företagsledning skulle kunna fortsätta att höja priserna tills det kostade 1000 kr i månaden men dom verkar blunda för konkurrerande alternativen som kostar en spottstyver av vad Viaplay tar. Det är lite som med skivbolagsdirektörerna förr i tiden, de har inte hängt med!

Nu har Viaplay något som heter "Viaplay Total" det är det enda paketet man kan köpa för att få se Formel 1 där, men man betalar för massa andra sporter med som ingår i paketet. Jag är inte så jätteintresserad av de övriga sporterna, jag skulle vilja kunna betala separat för endast Formel 1, det skulle jag kunna betala 500 kr för i månaden (inkl podden). Varför styckar de inte upp paketen och sporterna mer? Helst borde det finnas en kryssruta vilka sporter man vill se och betalar därefter än klumpa ihop det hela (vi lever i ett valfrihets samhälle). I mitt fall skulle det bli Formel 1, IndyCar och NHL. Valfrihet är viktigt.

Viaplay har även en egen F1 podd, men även den måste man separat betala 99 kr per månad för (även om man redan ett har abonnemang på Viaplay)! Den borde verkligen ingå i priset, men nejdå! Det är den enda podden jag känner till i Sverige som tar betalt! Jag gissar att VD på Viaplay inte tänk tanken att sänka sin lön, det är verkligen old fashion ledarskap! De anställda på Viaplay borde göra revolt och byta ut ledningen om de vill ha sina jobb och företaget kvar! Vi kan nog alla ser vart detta kommer sluta annars.

Formel 1 egna hemsida kan man starta en prenumeration för ett helt år för ca 1000 kr, det är väldigt mycket billigare än Viaplay och då får man verkligen tillgång till allt! De har dessutom en podcast som är gratis. Men jag måste ge de Svenska kommentatorerna beröm som Janne Blomqvist & co, dom gör ett gediget jobb.

Girighet och tröghet råder
Jag googlar och blir förundrad hur girighet råder hos företagsledare som verkar sakna all form av goodwill tänk. Man ser följande rubriker

- Hur du gör en prishöjning utan att förlora kunder
- Att få maximalt betalt för dina produkter och tjänster underlättar att skapa tillväxt och lönsamhet

”Vi sänker priset så ökar försäljningen”

Tillväxt skapar man inte med att höja priser som redan är höga! Det är som att höja skatter i en lågkonjunktur och förvänta sig att ännu fler företag startar upp som ska betala skatt (fast de brukar få lägga ner pga höga skatter och kunder som inte har råd att betala och det blir en negativ spiral).

Hur svårt ska det vara?

Viaplays haveri är en riktig grisfest
Krisande Viaplay duckar konkurs – räddningsplan godkänd
Viaplay höjer priset för film och serier – igen
Överraskande besked för Viaplays kunder
Viaplays förlust förra året – 9,7 miljarder


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar