Etiketter

lördag 15 april 2023

Bygg en racing simulator


Min största passion inom E-sport är simracing som jag pysslat med till och från ända sedan år 2001 (fast då på en väldigt amatörmässig nivå) men intresset har sedan växt med åren och 2017 köpte jag min första  racingstol och ratt mest för att köra de flesta bilsimulatorer på Playstation 4.

Just nu går jag i tankar att uppgradera min lilla simulator till en lite mer professionell rigg. Min nuvarande rigg består av en Playseat Challenge och en Logitech G29 som är väldigt basic och allround ratt, perfekt för nybörjaren och priset är ganska lågt runt 5000 kr för både ratten och stolen, men nu är det dags att hoppa upp till nästa steg.

Jag tänkte lista tre olika paket, ett för nybörjaren , ett medium paket, och en för Professional.

Stolar
I mitt fall så måste jag säga att Playseat Challenge stolen som jag har faktiskt står sig än, den är väldigt smidig om man har små utrymmen och den är robust. Har man större ytor så skulle jag föreslå en mer permanent stol som Playseat Trophy (se bild) som passar alla typer av racing.


Vill man ha en mer dedikerad F1 stol, så finns det nog ingen bättre än denna Playseat F1-black.
Köp rätt ratt
Ratten är väldigt viktig och vilken typ av ratt du ska ha. Ratten är typ den viktigaste komponenten och ska du välja en dedikerad ratt för tex Formel 1 eller en som passar för olika typer av racing som tex Rally.





Budgetpaket

Mediumpaket

Professional F1

Har du ett halkigt golv eller vill skydda golvet skulle jag rekommendera en dedikerad golvmatta som finns i två olika längder 140 cm och 156,5 cm.


Relaterade länkar

Playseat:

Fanatec

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar