Etiketter

söndag 12 mars 2023

En bikinibild

Tony Kollberg
Foto: Tony Kollberg
Hittade en jätte gammal bild tagen av mig från typ 2006 i min studio på Linnégatan. Fler bilder finns på Simmagazine klicka här. Tycker det är lite synd att man har massor av bilder liggandes i arkivet. Ni skulle bara se mitt arkiv! Det är bara en bråkdel som finns kvar idag på Internet. Hon var även med i videon Wookie Wookie gjord av Robin Rex som jag samarbetade med en hel del på den tiden då det begav sig. Robin hade sin studio precis snett över gatan där jag bor och han gjorde en del humoristiska låtar, bla Calcutta med Dr Bombay.

Jag brukar ibland säga att jag plåtar modeller som har "glömt att ta på sig bh:n" vilket delvis stämmer i detta fall med! Såhär ser typ ca 57% av mina gamla bilder ut som jag själv redigerat i Photoshop. På den tiden fanns inga appar som idag som gjorde redigeringen med några få klick helt automatiskt, man fick göra allt själv manuellt. Jag undrar tex hur den här bilden skulle bli med dagens appar? Dagens appar kan ju typ få en trafikskadad person att se ut som en fotomodell!

Den här bilden är inte helt färdigredigerad, det finns gulstick och det vita går att förfina och jämna ut så det finns lite mer att jobba med och andra detaljer. Kisar man lite så kan man typ se hur det skulle se ut. Blicken är bra och vinkeln på ansiktet. Jag skulle vilja vrida lite mer på modellen så magen blir "smalare" och brösten kommer fram något mer, men det ser helt ok ut. (Jag är perfektionist och tyvärr är jag sällan riktigt nöjd med mina egna bilder och tycker alla andras är bättre, jag ser alltid detaljer som går att förbättra)!

Det här är en tjej som aldrig hade stått i studio innan och det är en konst att dirigera en ovan modell att få in poser som de aldrig gjort förr. Så för att vara en första plåtning tycker jag resultatet blev klart godkänt. Jag borde kanske sagt dra in magen och sträck upp dig lite så revbenen kommer fram något och behåll leendet! Det är kanske för mycket begärt av en oerfaren modell, så man får kompromissa! Det är viktigt att en modell känner sig bekväm på en plåtning. Jag har alltid en bild "klar" framför mig i huvudet som jag försöker gå efter. Man får alltid testa sig fram med en ny modell och hitta rätt vinklar och se vad man kan fila vidare på.

Det här är en typisk omslagsbild eller "Page 3". Jag plåtade för Slitz och FHM på den tiden, så jag tog alltid poser / bilder som skulle kunna passa i tidningen med text och loggor runt om.

Något jag skulle vilja lära mig är att redigera in olika bakgrunder. Just den här bilden hade kanske funkat med en sandstrand och hav med palmer i bakgrunden, kanske några vita båtar och rosa flamingos om man fantiserar. Det går ju att boosta upp bilder ordentligt med färger och miljöer.

Obs! Egentligen vill jag inte lägga upp toplessbilder, men jag gjorde ett undantag denna gång! Jag har pausat plåtandet sedan många år. Och om jag skulle ta upp plåtandet igen, så hade jag tänkt börja om från scratch med mera påklätt, se nedan.


Dessa svartvita bilder är någonstans från 2001 - 2003 tagna av mig. Idag har jag betydligt bättre utrustning än på den tiden. Det är inte det enklaste att fota olika stilar och få till det perfekt direkt alltid, men man måste ju börja någonstans. Övning ger färdighet.

Om jag skulle ta upp plåtandet igen så skulle jag gå mer mot mode eller helt vanliga "alldagliga" bilder, det ska vara rent och fräscht, men naturligtvis kan det bli en och annan bikinibild med. Jag sätter inga begränsningar eller anpassar mig efter några trender. Jag försöker hålla mig tidlös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar