Etiketter

måndag 13 september 2010

Bygg ett Dubai fast i Stockholm


(Klicka på alla bilder för stort format)

Bygg ett mini Manhattan i Stockholm
En sak som jag funderar lite halvseriöst på ett tag är om man skulle kunna bygga ett mini-Dubai eller Monaco utanför Lidingö. Jag har skissat lite på kartan vilket område jag menar och det är området mellan Lidingö och Vaxholm.

Saken är den att det är totalt utnyttjat och ligger ändå nära stan samt att det ligger lite avskilt till samtidigt och nära skärgården. Ett väldigt attraktivt område i mina ögon.

Ekologisk och super teknologisk stad
Tänk om man skulle fokusera på att bygga en totalt Hi-Tech och Ekologisk framtidsstad, och där man i början satte extremt låga skatter för att få dit stora företag och människor. Låt oss säga 15% skatt rakt av.



Snabbtåg
Eller vad sägs om ett snabbtåg direkt från T-Centralen via Lidingö direkt in i den framtida stadskärnan på ön, liknande Arlanda Express som jag markerat med en gul linje.



Även en båthamn skulle det kunna finnas plats för som jag markerat med blått samt en vindkraftpark markerat med vita prickar. Alla hus ska förståss ha sånna här vindsnurror på taken.



Manhattan, Dubai, Monaco 10 min från Sthlm
Kanske är det här en ö man skulle kunna bygga skyskrapor på lite som ett mini-manhattan utan att det störde någon i innerstaden, det skulle nog bli ett väldigt attraktiv turistmål och även för oss stockholmare. Kan man bygga i Dubai kan man här med, det skulle nog ge riktigt bra med jobb tillväxt, samtidigt som man sparar framtida miljö eftersom det mesta ska vara självdrivande.



Sommar även vintertid
Tänk även om man kunde bygga innomhus stränder där vi kan göra saommaraktiviteter under vintern, så vi slapp åka till Mallorca för att få sol, bara det skulle få minska resandet utomlands om vi hade en stor arena för det.



Tänk vad tid det skulle spara att börja helt från Scratch att bygga detta eftersom det knappt finns någon bebyggelse där idag, där allt designat med grön teknik och är dynamiskt skalbart inför framtiden, dvs man bygger så det lätt går att byta ut och uppgradera vissa tekniska komponenter i framtiden utan större inverkan.

Det här kanske är något för Per Ankersjö att fundera på och Stockholms Centern eller övriga partier med ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar