Etiketter

fredag 18 juni 2010

50% Miljöpartiet!



Jag gjorde nyss DN:s partitest inför valet 2010 och jag blev 50% miljöpartist och det är det parti det lutar åt just nu för min del. Jag har alltid röstat borgligt i alla val sedan 1991, men jag har på senare tid börjat svänga mer mot vänster eller rättare sagt mitten. Miljöpartiet tycker jag står nästan exakt mellan höger och vänster. Själv ser jag mig som Social-Moderat eller social-konservativ. Jag lägger stor vikt vid stabilitet, trygghet. Den personliga friheten är mindre viktig i större sammanhang.

När jag säger att jag är konservativ så menar jag att man ska göra saker som är väl beprövade och realistiska, men man ska vara öppen för förändring men utan att göra för radikala ändringar som kan få konsekvenser på sikt.

Just nu tycker jag miljön och hela den ekonomiska framtiden måste anpassas oavsett hur ekonomin ser ut nu. Människan ska inte anpassas efter nuvarande och tidigare korttänka lösningar från 60-talet fram till nu. Jag är beredd att betala mer för att ställa om inför framtiden, det blir billigare på sikt.

Det jag saknar just nu i svensk politik är en starkare mitt allians. Nu har vi bara två allianser, antingen höger eller vänster och inget mitt emellan.

Jag tycker MP, C och KD borde bilda en allians med sammarbete med S, M,V och FP i olika frågor.

Helst av allt skulle jag vilja ha ett parti som heter Samhällspartiet som är både höger och vänster. Vissa saker måste vara statligt ägda som vikiga samhällsfunktioner, medans vissa ska vara privata eller upplättade både och. Tex all sjukvåd måste inte vara statlig, utan ska finnas alternativ, allt ska ju inte gå via skattsedeln, men vikiga grundpelare i samhället ska vara statligt och demokratiskt styrda.

Om högerflanken skötte näringslivet, så skulle vänstersidan få sköta den offentliga sidan och fördela de skatter som näringslivet drog in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar